Goda grannar

Jag har alltid varit av den extrema övertygelsen att grannar är inga människor man har en relation till, ja förutom att man bor bredvid dem. Men att umgås med mina grannar har aldrig intresserat mig. Oftast är ju boendet det enda man har gemensamt. Som min närmaste granne till exempel har konstig musiksmak. Hör ofta tonerna av någon dålig E-type-låt eller som alldeles nyss Backstreet boys. Tror inte att jag och min granne skulle ha så mycket att prata om. Men tänk om man skulle ha det så att likasinnade bodde på samma ställe. Fast i och för sig går det ju emot hela integrationspolitiken. Men rätt rolig tanke ändå. Hus med bara hip-hopare. Eller popsnören. Tror att regler om att inte spela musik för sent på kvällen skulle helt försvinna. Jag blir inte irriterad på mina grannar om de spelar högt in på nätterna. Alltså bara de spelar sån musik som jag gillar... Vilket sällan inträffar.

 

Igår hade jag tvättid. Tvättstugan och trappuppgången är i stort sett de enda platserna jag träffar mina grannar på. Igår hade jag tvättat tre maskiner och skulle bara tvätta en till. In i tvättstugan kommer en väldigt käck tjej som undrar om jag är klar med de andra maskinerna. Jag sa lite reserverat att det var bara att ta dem. Efter jag hade varit nere i tvättstugan för att torka grejerna så pratade jag med Linda i telefon i ungefär en timme. Det vi diskuterade var vårt gemensamma hat till att tvätta och framför allt vika tvätt. Något som jag verkligen suger på att göra. Har lite olika högar med rena kläder som aldrig blir vikna, de använd, högen krymper och hamnar så småningom i tvättkorgen tills det är dags att tvätta igen. Men när jag skulle hämta min tvätt hade den käcka grannen antagligen behövt torkskåpet, så på bänken låg min torkskåpstvätt i en hög. Jag blev jätteglad för högen liknade inte alls mina i lägenheten. Hon hade vikt min tvätt åt mig. Fick mig att fundera på min inställning till grannar. Kanske ska jag tänka om när det gäller det ämnet. Men jag kollade vad hon hette i efternamn på tvättlistan. Ska alltid boka tid före henne.


Kommentarer:
Postat av: underella

Det krävs mod att vika någon annans tvätt. Alla kanske inte skulle uppskatta det så det är klart att man skulle vara extra noga om man gjorde det.

När jag bodde på ett studentområde med massor av kollektiv så lärde jag känna de flesta grannarna. Praktiskt om man vill hänga på en fest ett tag eller ha fler besökare.

Nu bor jag i ett område med nästan uteslutande par och barnfamiljer, där känner jag inte en kotte och det kanske är lika bra..

2005-08-02 @ 14:05:37

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits