Ju fler kockar desto sämre soppa

Jag har funderat lite på olika yrkesroller. Det är främst vissa mediala personer som fått mig att bli något förvirrad. Jag har en stor hatkärlek till inrdeningsprogram. Jag älskar att kolla på det för att jag lätt hittar något att klaga på. Jag hatar det för att allt som görs är så käckt och fult. Men nog om det. Det är vissa personer man stör sig på mer än andra. Men framför allt blir jag något fundersam om hur dessa människor egentligen hamnat i rutan.

 

I dessa program verkar det blivit oerhört aktuellt med personer som breddat sig. En slags allt-i-allo-roll är tydligen väldigt inne. Första gången jag upptäckte detta var i programmet "Äntligen hemma". Det finns en kille där som alltid lagar mat. Men inte bara det. Han bygger och grejar också. Jag höjde ett ögonbryn och frågade mig själv: Vem är han egentligen? Och vad är han? Thomas Lindberg heter han visst och tydligen är han kock i från början men har alltså breddat sig och har blivit snickare eller grejare. Kock/Handyman alltså.

 

Och så har vi hatobjektet. Sommartorps-Ernst. Han är så äckligt käck att jag måste trycka på mute-knappen minst fem gånger under programmets gång. Först trodde jag att Ernst var en inredare. Men på senare tid har ju han börjat med att laga massa käcka rätter som han barfota (?) bjuder sina gäster på. Inredare/Kock. Trodde jag. Men när jag satt och undersökte blev jag något förvånad över att Ernst faktiskt jobbat som kock innan han blev programledare. Men inte bara det utan även kyrkovaktmästare. Och hör och häpna, mentalskötare! Läskigt! Så det verkar som att Thomas och Ernst har följt samma bana.

 

Häromsistens rapporterade min vän Linda att "Äntligen Trädgårds" Renee Voltaire inte bara är trädgårdsfantast och kock som älskar att ha rosenblad i sina maträtter. Linda hade gått förbi någon slags tygaffär/inredningsbutik. I skyltfönstret hade hon sett ett par vidriga gummistövlar med matchande trädgårdsväska. Naturligtvis hade de rosor på. Och designen var gjord av, ja just det, Renee Voltaire. Alltså är hon Kock/Designer. Det måste vara otroligt tråkigt att vara kock verkar det som. Eftersom de tre ovannämnda uppenbarligen inte varit nöjda med sin usprungliga yrkesroll.

 

För några år sedan skrattade jag högt åt båda mina småsyskons framtida yrkesval. Lillasyster ville bli Läkare och Snickare. Och Lillebror Skådespelare och Fallskärmshoppare. Men jag kanske inte skulle skrattat så högt alls. Det verkar ju vara fullt möjligt att ha två helt vitt skilda yrken. Kanske är det jag som har fattat fel. Men alltså det känns något schizo. Bestäm er.

 

 

ernst

Mentalskötare? Nej tack!


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits