Lets Rock!

Jag satt för ett tag sedan i min mammas bil. Jag väntade på henne medans hon handlade någon kabel till sin teve. Ur bilradion strömmade P4. Brukar ju själv inte lyssna på just den kanalen. Men så vitt jag förstod så var det ett program med musik hämtat från ett specifikt årtal. Och att årtalet var någon gång i mitten på 80-talet var inte så svårt att fatta. Men missade vilket årtal det var. Men det slog mig att det finns något ganska unikt för 80-talsmusik. Nämligen de många saxofonsolon som dyker upp i mitten av låten. Det känns som att det saxofonsolot inte överlevde 80-talet alls. För så många låtar nuförtiden har ju inte det. Jag undrar bara, om nu 80-talet har kommit tillbaks modemässigt, kommer saxofonsolot då bli ett återkommande inslag i musiken framöver?


Det kanske mest målande exemplet på saxsolon är nog från filmklassikern "St. Elmo's Fire", som för övrigt är regisserad av samma man som gjorde en av mina favvofilmer från 80-talet, "Lost Boys". Där är ju den Rob Lowes hårda karaktär "Billy" saxofonist. Någonstans mitt i filmen spelar han på baren under en Halloween-fest. Precis innan solot, svettig och dann, skriker han "Let's rock!". Jag bara undrar hur rockigt det egentligen är att spela saxofon. Av bilden nedan att döma tycker jag nog det är sisådär rock'n'roll. Jag tycker för övrigt att det är lite overkill att spela låten "St. Elmo's Fire (Man in Motion)" exakt hela tiden i filmen. För några år sedan hyrde jag filmen med Rebecca och Kicki tror jag det var. Vi blev förtjusta i baksidan på video-omslaget där det bland annat stod: "Det händer saker hela tiden".


rock'n'roll

Rockig kille! Vill ni se fler bilder så gå in på den här roliga sidan och klicka er vidare.


Kommentarer:
Postat av: Reblo

Haha, det händer saker hela tiden! Det hade jag glömt, tack köra du för påminnelsen. Det måste jag säga till Kickster. "Det händer saker hela tiden".


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits