Anti-Earth Hour

Alltså det här landet! Jag blir relativt ofta, i genomsnitt en gång per dag superirriterad på britternas totala brist på miljömedvetenhet. Återvinning är inte något som är lättåtkomligt, jag och fästmannen fick till exempel köra bil till närmaste glasåtervinningsställe i söndags. Det känns ju lite tvivelaktigt.

I min lägenhet finns det ingen som återvinner överhuvudtaget förutom jag och jag måste medge att jag har blivit riktigt slapp på att göra det. Jag har pratat med kommunen hur många gånger som helst om att få en återvinningstunna till vår lägenhet men eftersom vi bor ovanför ett företag och på en High Road så får vi inte lov att få en sådan. Hur galet är inte det. Vi är ju trots allt sju personer som bor i lägenheten och det skulle bli sådan enorm skillnad om vi alla återvann.

Det som förargar mig mest är att det är en sådan stor debatt om 'the carbon footprint' i media men i själva verket så verkar gemene man fortfarande ha sådan slapp attityd. Min kollega till exempel sa till mig häromdagen att han inte vill återvinna papper här på kontoret för att han inte tycker det är hans ansvar att tidigare generationer hade förstört vår miljö och han tycker inte att han ska behöva ändra sina vanor för det. Jag bara suckade och sa att jag kunde återvinna hans papper åt honom. Så himla tanklöst!

Men i vilket fall som helst hade jag verkligen ingen aning att det var 'Earth Hour' i helgen. Och då såg jag ju ändå på nyheterna. Alltså jag hörde inget om det förrän det var försent för i söndags lyssnade jag nämligen på
radion och en komiker/radiopratare vid namn Iain Lee hade den totala motsatsen till 'Earth Hour' nämligen 'Anti-Earth Hour'. Just det, han uppmanade sina lyssnare att använda så mycket energi som möjligt i en timme, och ringa in och berätta hur det gick för dem. Det var iofs ganska lustigt hur en del tog det på riktigt allvar, en man hade till exempel bytt alla energisnåla glödlampor i huset till den gamla energislösande motsvarigheten och hade de alla tända. Men min poäng är att jag tror det kommer ta lååång tid innan britterna har kommit ifatt svenskarna när det gäller miljötänkande.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits