Konstfest

Det börjar bli riktigt kallt här nu. Jag antar att det inte är riktigt lika kallt som hemma, men det är så himla rått här. Och så kan ju inte engelsmännen bygga hus för fem öre. Ingen isolering och all värme försvinner innan den ens infunnit sig. Detta, i kombination med all kollektivtrafik man är tvingad att använda och hostande franska gäster på hotellet där jag jobbar, har gett mig en rejäl förkylning. Inte kul alls. Var hemma från jobbet i fredags.

Men jag ville absolut inte ställa in helgens planer. Hade en hel konstfest planerad i lördags. Först kollade vi in årets
Turner Prize nomineringar på Tate Britain. Gillade två av dom. Den sista fick mig mest att tänka på min knarrande sko. Båda knarrar inte utan bara ena. Fruktansvärt irriterande. Det bästa var nog att min rosa MUJI-penna, som vi använde for att rösta, matchade årets färg. Okej, jag var inte så jätteinspirerad av all konst. Enligt vår röstning så kommer Jim Lambie att vinna. Alltså den som jag tyckte minst om, den som fick mig att tänka på min knarrande sko. Jävla demokratiska system! Mina pengar ligger hos Gillian Carnegie. Fast jag har knappt några pengar alls.

Efteråt det promenarade vi till Tate Modern. På vägen fastnade vi i några riktiga turistfällor. Alltså inte specifika ställen utan faktiska turister som alla stod stilla och glodde och poserade framför blixtrande kameror. Tog en evighet att komma fram. Fick mig att tänka på det faktum att jag inte har gjort så många klassiska turistgrejer här i London. Kanske skulle göra det någon gång. Har liksom aldrig ens varit inne i St Pauls.

I vilket fall som helst så var vi inte på Tate Modern så länge. Ville mest se alla de vita lådorna (bilden nedan) som är lagrade inne i stora salen. Det var ungefär det enda vi gjorde. Men med alla mobiler med kameror så hade vi väldigt roligt. Och lådorna funkade väldigt bra med det kalla vädret för det kändes lite som att vara inne i en gigantisk igloo. Och så här innan jul sa kändes det faktiskt riktigt aktuellt. Det ända som fattades var granen.




enbankment


Kommentarer:
Postat av: Henrik

Kul att läsa om dina londoniska äventyr-vore kul att hälsa på så småningom.När jag var på Tate Modern var the big thing en konstgjord sol som steg och sjönk under dygnet, folk var som hypnotiserade och låg på betonggolvet och bara stirrade.Igår var det vinterstämning i Götet och Mia var bara tvungen att ta en promenad med mig-och tur var väl det, för idag har blian satt in.

2005-11-29 @ 20:59:59
Postat av: kicks

du verkar ha det så bra där borta jempa. härligt! igår hände något som gjorde att jag tänkte på dig, men nu har jag såklart glömt vad det var. typiskt.

2005-12-05 @ 21:22:35

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits